Jesper Hauerslev er kandidat i Interaktive Digitale Medier og arbejder som spilproducer i London.
Jeg arbejder til daglig som producer hos spil-firmaet Preloaded i London. Vi designer "games with purpose" hvilket vil sige vi designer spil der både underholder samtidig med at de uddanner. Det var det man i gamle dage kaldte "e-learning". Principperne er de samme som dengang, men vi giver det hele vores eget spin, og det er netop det,der gør Preloaded sådan et spændende sted at arbejde.
Vi har arbejdet for så vidt forskellige som BBC og Channel 4 til Science Museum og Disney, og hvert nyt projekt kommer med masser af nye udfordringer, men også muligheder for at udfordre konventioner omkring godt spil-design.
Jeg blev færdig som kandidat i Interaktive Digital Medier tilbage i 2007. Dengang hed det stadig ”Multimedier”, så der er sket meget på AAU siden, men det, jeg lærte omkring spil og digitale medier dengang, hænger stadig ved og er lige så relevant nu, som det var dengang.
Særligt min viden omkring hvad godt spil-design er og teorien bag er noget jeg kan trække på igen og igen og især når vi "pitcher" til en ny kunde om et nyt projekt. Tit kommer kunden jo til os, fordi vi er eksperterne. Så en del af vores arbejde er ofte at uddanne kunden i, hvordan man laver et godt spil og vise dem nye måder at tænke begrebet "spil" på. Det er både sjovt og lærerigt at være med til, og selv om jeg er ved at være lidt af en gammel rotte i faget, lærer jeg stadig hele tiden nye ting og det er fedt at mærke, hvordan ens kompetencer stadig vokser.
Et andet vigtigt værktøj, jeg har med i bagagen fra mine dage som studerende på AAU, er evnen til at arbejde i grupper med folk fra forskellige discipliner. Et projekt-hold hos Preloaded består typisk af programmør, 2D-grafiker, 3D-grafiker og spil-designer, mens jeg som producer er bindeledet, der holder det hele sammen. Her tæller evnen til at arbejde sammen og forstå, hvordan man skaber og vedligeholde et velfungerende hold meget mere end tekniske evner, og meget af den kunnen og forståelse af gruppe-dynamikken kan jeg spore direkte tilbage til mine dage i AAU's gruppeværelser.
Vi playtester vores seneste "build". Læg mærke til chokolade poserne på bordet! Meget vigtig del af enhver playtest.
Eksempel på et spil, vi har lavet hos Preloaded, Rugged Rovers, som vi lavede i samarbejde med Science Museum som en del af "Engineer Your Future" - udstillingen, en større udstilling for børn og unge om, hvad det vil sige at vaere ingeniøer. Ideen med Rugged Rovers var at designe en "rover", der skulle kunne klare det hårde terræn på en fjern planet, og så se hvor langt, man kunne komme. Børn kunne designe deres rover via tablets eller egen mobil og så sende den op paa installationens storskærm, hvor de så kunne dyste mod andre rovers. Det var en stor succes, og selve udstillingen er nu på turne.
En del af jobbet som producer er også at balancere budgetter og tidsplaner.