”En af grundene til, at vores evner som designere bliver efterspurgt så meget her, er, at vi har en forretningsforståelse og ved, at det produkt, vi laver, skal sælges. Så vi skal ikke nødvendigvis bare lave den bedste løsning. Vi skal også lave en løsning, der er lønsom.”
Sådan fortæller Christian Christensen om, hvordan han gennem uddannelsen til cand.it. i Interaktive digitale medier har fået det grundigt ind under huden at skabe den rette balance mellem menneske, teknologi og forretning.
Metoderne og teorierne til at gøre det, bruger han nu som Senior Product Designer hos Xtel ApS i Aalborg. Xtel er et udviklingshus, hvor de omkring 60 medarbejdere udvikler produkter inden for især trådløs teknologi – enten alene eller sammen med andre virksomheder.
”Vi arbejder rigtigt meget med strategisk design omkring produktudviklingen”, siger Christian Christensen og forklarer:
”Først skal vi finde ind til det aktuelle problem eller behov og så udvikle den teknologi, der løser det her problem. Og vi skal gøre det på en måde, så det bliver tydeligt, hvor der er potentiale for ny forretning.”
Christian Christensen beskæftiger sig blandt andet med servicedesign, forretningsudvikling, UI og UX design, costumer journeys, costumer workshops, usability-studier, innovationsworkshops, life circle analyser på produkter og co-creation seancer. Det betyder, at han kommer hele vejen rundt om udviklingen af et produkt.
”Det er megafedt at kunne påvirke alle processer. Så har man også mulighed for at skabe noget, som virkelig kan flytte nogle ting”, fortæller han med stor entusiasme.
Læs hele interviewet med Christian Christensen
Tekst: Britta Ank Pedersen, It-vest
Foto: Michael Bo Rasmussen, www.baghuset.dk